Allmänna villkor Flyttstädning
Parter: Utförare, närmare angiven på orderbekräftelse (nedan kallat Royal Clean plus). Kunden,
närmare angiven på orderbekräftelse (nedan kallad Kunden).
Objektet: Med ”Objektet” avses den leveransadress som specificeras i orderbekräftelsen och
där Tjänsten ska utföras.
Bakgrund: Royal Clean Plus verkar inom tjänstesektorn och erbjuder olika städtjänster för både
privat- och företagskundertjänster. Kunden har förklarat sig vara i behov av Royal Clean Plus tjänster
och parterna har med anledning härav kommit överens om följande:
1. Bokning
Med bokning avses per telefon eller e-post av Kunden godkänt förslag på tid för Tjänstens
utförande. Bokning är bindande och kan endast ändras som beskrivet i p. 2. Leverantören
förbehåller sig rätten att ställa in bokad tillfälle. Detta meddelas Beställaren före uppdragets
starttid.
2. Ombokning/Avbokning av Servicetillfälle
2.1. Kunden har möjlighet att omboka/avboka servicetillfälle. Kunden ska meddela
Royal Clean Plus minst sju (7) dagar före utförandedagen om ett servicetillfälle ska
ombokas/avbokas. Ombokar/avbokar Kunden servicetillfället senare än sju (7) dagar
sker full debitering, oavsett orsak.
2.2. Avbokar Royal Clean Plus Servicetillfälle har Kunden rätt att få servicetillfället utfört vid annat
tillfälle inom skälig tid. Kan inte Servicetillfälle ombokas inom skälig tid avbokas det
utan debitering.
3. Åtagande
3.1. Har tjänsten bokats med RUT-avdrag är det Kundens ansvar att säkerställa att
Kunden är berättigad till RUT-avdrag för den adress (bokningsadress) där tjänsten
ska utföras.
3.2. Royal Clean Plus förbinder sig att utföra överenskomna tjänster på ett professionellt och för
branschen korrekt sätt. Royal Clean Plus ska vid utförandet av tjänsten använda sig av
kompetent och lämplig personal samt iaktta sekretess i enlighet med Royal Clean Plus
sekretesspolicy.
3.3. Kunden ska informera och samråda med Royal Clean Plus om samtliga förhållanden som
Royal Clean Plus behöver känna till för att kunna utföra uppdraget professionellt och
korrekt.
4. Avgifter och övriga betalningsvillkor
4.1. Kunden ska till Royal Clean Plus utge ersättning för utfört Servicetillfälle enligt gällande
priser/avgifter. Nu gällande priser/avgifter framgår av separat prislista.
4.2. Fakturering sker enligt specificerad faktura. Betalning ska ske senast inom femton
(15) dagar från fakturadatum eller om det är till fördel för Kunden det förfallodatum
som anges på fakturan. Vid betalning efter förfallodagen utgår dröjsmålsränta enligt
räntelagen enligt en räntesats motsvarande diskontot för aktuell tidpunkt med ett
tillägg av åtta (8) procentenheter.
4.3. För tjänster som är berättigade till RUT-avdrag anges två belopp på fakturan. Det
högre beloppet avser den totala kostnaden för tjänsten och det lägre beloppet
avser belopp efter avdragen skattereduktion för arbetskostnader. Är Kunden
berättigad till skattereduktion ska det lägre beloppet väljas.
4.4. Om Kunden i 4.3 har valt det lägre beloppet så gäller följande: Om Skatteverket
inte godkänner Kundens direktavdrag, exempelvis på grund av att Kunden inte är
berättigad till skattereduktion eller har angett en felaktig bokningsadress enligt 2.1,
ska Kunden mot en påminnelsefaktura erlägga det obetalade beloppet från
ursprungsfakturan.
4.5. Anmärkningar på Royal Clean Plus fakturor ska skriftligen vara Royal Clean Plus tillhanda senast
femton (15) dagar efter fakturadatum.
5. Ansvarsbegränsning
5.1. Royal Clean Plus ansvarar inte för skada eller olägenhet som kan uppkomma med
anledning av underlåtenhet att uppfylla förpliktelse enligt detta avtal eller på grund
av försenad eller uteblivet Servicetillfälle utöver vad som uttryckligen anges häri.
5.2. Kunden förbinder sig att inte framställa eventuella krav avseende kostnader för
ersättningstjänster, inkomstbortfall eller annan sådan ren förmögenhetsskada i
anledning av försenad eller uteblivet Servicetillfälle.
5.3. Kunden skall ha tecknat hemförsäkring. Hemförsäkringen täcker de vanligaste
förekommande skadorna i hemmet. Om det visas att Royal Clean Plus eller dess personal
av oaktsamhet (vårdslöshet) förorsakat sak- eller personskada ersätter Royal Clean Plus
sådan skada (direkt skada eller direkt förlust) eller så åtgärdar Royal Clean Plus skadan/felet.
5.4. Royal Clean Plus ansvarar gentemot Kund för sakskada som Royal Clean Plus eller dess personal
vållar upp till ett maximalt belopp per skada och ett maximalt belopp per år.
Beloppsnivåerna framgår av då gällande företagsförsäkring. Uppgift om specifika
beloppsnivåer lämnas vid förfrågan från Kunden.
5.5. Royal Clean Plus svarar inte i något fall för ren förmögenhetsskada, indirekta skador eller
förluster, eller följdskador såsom exempelvis produktionsbortfall, utebliven vinst
eller förlust i näringsverksamhet.
5.6. Vid åtgärdandet är det enbart skadan som åtgärdas. Kunden är inte berättigad till
värdehöjande åtgärder.
5.7. Skadevärderingen och skadeersättningen sker i enlighet med villkoren i Royal Clean Plus
företagsförsäkring.
5.8. För att kunna framställa anspråk på ersättning eller göra anmärkning mot utförandet
av avtalad tjänst skall Kunden inom skälig tid efter utförd tjänst underrätta Royal Clean Plus
skriftligt därom (se 17 § Konsumenttjänstelagen).
6. Reklamation av utfört Servicetillfälle
6.1. Fel eller brist i utfört Servicetillfälle ska Kunden meddela Royal Clean Plus skriftligen inom 7
efter utförd tjänst, (se 17 § Konsumenttjänstelagen).
6.2. Reklamationen ska innehålla information om felets eller bristens art och
omfattning.
6.3. Royal Clean Plus förbehåller sig rätten att avhjälpa felet eller bristen vid 2 separata försök.
Avhjälpande ska påbörjas inom 3 arbetsdagar.
6.4. För det fall Royal Clean Plus inte lyckas avhjälpa felet eller bristen enligt p. 6.3. har Kunden
rätt att framställa krav om prisavdrag.
7. Kollektivavtal
Royal Clean Plus har tecknat kollektivavtal mellan Almega Tjänsteförbunden och Kommunal
avseende hemserviceföretag anslutna till Almega Tjänsteförbunden. Avtalsnummer lämnas
vid förfrågan.
8. Tvist
Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska i första instans avgöras i
Stockholms tingsrätt.

9. Personuppgiftslag
Royal Clean Plus använder de personuppgifter som Kunden lämnat i syfte att kunna uppfylla sina
tjänster mot Kunden så effektivt som möjligt och för att ha möjlighet att erbjuda Kunden
tilläggstjänster samt lämna erbjudanden som utgör komplement till tjänsterna. Förutom att
Royal Clean Plus därvid behandlar personuppgifterna internt inom företaget, använder sig Royal Clean Plus
även av utomstående företag som får del av personuppgifterna för att möjliggöra att
ändamålet med de insamlade personuppgifterna fullgörs.
10. Innan städningen
10.1. Beställaren ska lämna nyckel till Royal Clean Plus senast 24 timmar innan Tjänsten ska
påbörjas eller närvara vid objektet för att bereda Leverantören tillträde till objektet.
10.2.Objektet ska vara tömt på samtliga bohag och tillhörigheter. Ej tömda ytor rengörs
inte.
10.3.Toalettborste kan med fördel lämnas kvar på objektet.
10.4.Kyl och frys ska vara avstängda och frysen ska vara avfrostad.
10.5.Kyl och frys ska vara utdragna för att möjliggöra rengöring bakom oh under.
11. Sanering
11.1. Har det rökts i Kundens bostad eller har bostaden inte städats på lång tid eller i
övrigt är mycket smutsigt kan flyttstädningen helt eller delvis klassas som sanering
och Beställaren ska anmäla dessa förhållanden till Leverantören innan tjänsten
påbörjas för prisuppgift.
11.2. Underlåter Kunden att lämna information enligt p. 4.1. och anser Royal Clean Plus på plats
på Objektet att flyttstädningen helt är att anse som sanering ska Royal Clean Plus kontakta
Kunden och informera Kunden om eventuellt kostnadstillägg. Väljer Kunden att inte
acceptera kostnadstillägget förbehåller sig Royal Clean Plus rätt att inte utföra städningen
och fakturera 50% av det ursprungligen offererade priset. Anser Royal Clean Plus på plats på
Objektet att vissa moment av flyttstädningen är att anse som sanering har Royal Clean Plus
rätt att fakturera ett kostnadstillägg enligt gällande prislista utan att informera
Kunden.
12. Moment som ingår i en flyttstädning
Hela objektet
• Putsning av fönster (max höjd 2,3 m dvs. ej takfönster m.m. se p. 6)
Bostadsrum
• Rengöring av golv
• Rengöring av golvlister, kontakter, dörrar, karmar, fönsterbrädor, element samt
målade ytor
• Rengöring av garderober, in- och utvändigt
• Väggar och tak dammas (ej våttorkning)
Kök
• Rengöring av kyl och frys in- och utvändigt, bakom samt under (frys rengörs endast
om den är avfrostad då städningen påbörjas).
• Rengöring av spis in- och utvändigt, bakom och under, även ugnsplåtar
• Rengöring av diskmaskin in- och utvändigt (Royal Clean Plus flyttar inte på diskmaskinen
pga. risk för vattenläckage från rörkopplingar)
• Av- och urtorkning av skåp, lådor och bänkar
• Avtorkning av köksfläkt samt ventiler (ej inuti)
• Avtorkning av belysning
Bad och toalett
• Rengöring av all sanitet, även under badkaret (front till Jacuzzi eller badkar
nedmonteras och återställes av Kunden)
• Rengöring av kakelväggar
• Tvättmaskin, torktumlare och torkskåp rengörs in- och utvändigt (Royal Clean Plus flyttar
inte på tvättmaskin pga. risk för vattenläckage från rörkopplingar)
• Golvbrunnar och ventiler rengörs
• Förvaringsutrymmen rengörs
• Avtorkning av belysning
6. Moment som inte ingår i en flyttstädning men kan beställas separat. (Fråga om
kostnad per moment vid bokning.)
• Städning av biytor som balkong, utsida av fönsterbleck, förråd, tvättstuga och garage
• Rengöring av braskamin eller kakelugn
• Rengöring av persienner
• Putsning av fönster på en höjd högre än 2,3 meter, t.ex. takfönster eller icke
öppningsbara fönster utom räckhöjd etc.
• Avfallshantering och bortforsling av mer skräp än en 30 liters säck.
• Bortforsling av möbler och dylikt.
• Förflyttning av kvarlämnade möbler i bostaden under flyttstädning.
• Avfrostning av frys.
• Inglasad balkong.
• Extra rengöring till följd av rökning inomhus, husdjur och/eller onormalt smutsigt.
6.1. Moment som beställs separat rengörs på följande sätt:
• Garage – Sopas och fria arbetsbänkar torkas av
• Balkong – Sopas och dammsugs i möjlig mån. Fönsterkarm, balkongmöbler
samt balkongräcke torkas av.
• Förråd – Dammsugas och öppna ytor avtorkas.
• Fristående tvättstuga – utförande som flytt- eller storstädning
• Braskamin eller öppenspis töms på aska och glasytor rengörs
• Persienner dammas och våttorkas
7. Utrustning
Royal Clean Plus tillhandahåller den utrustning som krävs för Tjänstens utförande

Call Now Button